من عدنان بابکانم!

وب بهتر و راحت تر

من عدنان بابکانم!

وب بهتر و راحت تر

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

HTML چیست؟

عدنان بابکان | چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۳:۱۷ ب.ظ

سلام!

در این مطلب قصد دارم براتون به طور خلاصه و مقید و ساده توضیح بدم که HTML چیه و چه کمکی به دنیای اینترنت میکنه؟

بگذاری با یک تعریف ساده شروع کنیم که اصلا چطور یک وبسایت رو مشاهده می کنید. فرض می کنیم که شما آدرس همین وبلاگ رو وارد میکنید و منتظر میمونید و در کسری از ثانیه یا بیشتر میتونید صفحه رو تماشا کنید. روند کار بدین صورت هست که ابتدا یک درخواست HTTP به سرور فرستاده میشه و سرور هم یک پاسخ HTTP به شما ارسال می کنه که باعث میشه بتونید وبسایت رو دریافت کنید و ببینید. البته این موارد پیچیده تر از این حرف هاست ولی خب ساده ترینش این بود.

حالا داخل پاسخ HTTP ای که براتون ارسال میشه چند تکه کد هست که شامل HTML - CSS و جاوااسکریپت هست و مرورگر شما با استفاده از این تکه کد ها وبسایت رو برای شما تشکیل میده و در حقیقت شما وبسایت رو دانلود کردید. دقیقا مثل اینکه یک فیلم رو دانلود می کنید و با نرم افزار محصوص اون رو باز می کنید و تماشا می کنید.

به طور حرفه ای تر توضیح بدیم باید ابتدا با دو مفهوم HTTP و HTML آشنا بشیم. کلمه HTTP مخفف HyperText Transfer Protocol هست که به معنای پروتکل رد و بدل ابر متن هست و HTML هم مخفف HyperText Markup Language هست که به معنای زبان نشانه گذاری ابر متن هست. با استفاده از HTML ساختار صفحه و اسکلت بندی اون تعریف میشه و میشه با اون صفحات وب ساده ای ساخت که البته میشه با CSS و JavaScript اون ها رو پویا تر و زیبا تر جلوه داد. در HTML کد هایی تعریف میشه که به صورت تگ هستند و مانند برچسب گذاری شاخه ای عمل می کنند و بیشتر تگ ها نیاز به باز و بسته شدن دارند که این امر باعث میشه وارثان اون تگ و زیر تگ ها به راحتی مشخص بشه.

 

امیدوارم مطلب خوبی براتون بوده باشه

  • عدنان بابکان

لینک های غیر قابل راست کلیک در جاواسکریپت

عدنان بابکان | سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۰۷:۰۸ ب.ظ

اگر می خواهید در وبسایت خود امکان راست کلیک بر روی لینک ها رو به هر دلیلی بردارید حتما با روش های مختلفی امتحان کردید اما نشده!

خب من کدی رو در اختیارتون قرار میدم که خودم نوشتم و باعث میشه لینک ها غیر قابل کلیک باشن. این کد به صورت جاوااسکریپت هست و باید در جای مناسبی ازش استفاده کنید.

var idSelector = false;
window.onload = function() {
  document.getElementsByTagName("body")[0].innerHTML += '<style>.link-style { color: #0000EE; cursor: pointer; text-decoration: underline; }</style>';
  if(idSelector) {
    var links = document.querySelectorAll("a#" + idSelector);
  } else {
    var links = document.getElementsByTagName("a");
  }
  for(var i=0, max=links.length; i<max; i++) {
    var getLinkHref = links[i].getAttribute("href");
    links[i].removeAttribute("href");
    links[i].classList.add("link-style");
    links[i].setAttribute("onclick", 'window.location="' + getLinkHref + '";');
  }
};

روند کار این کد بدین صورت هست که لینک های داخل صفحه رو تبدیل به یک نوشته ساده با استایل لینک میکنه و تابعی برای ارجاع به لینک مربوطه در ایونت کلیک اون قرار میده که باعث میشه کاربر نتونه روی لینک راست کلیک کنه اما با کلیک بر روی اون بتونه به صفحه مربوطه ارجاع داده بشه.

همونطور که گفتم این کد تمامی لینک ها بدین شکل درمیاره و برای اعمال محدودیت در این امر باید داخل متغیر idSelector آی دی المنت هایی که می خواهید در این حالت استفاده بشه رو قرار بدید. مثل:

idSelector = 'noRightClick'

 

امیدوارم مطلب و کد به دردتون بخوره

  • عدنان بابکان